Neobviňuj zrkadlo, keď v ňom vidíš hlupáka...
Skorumpovaní štátni úradníci sú zdesení, pretože nečakaná kontrola zhora ich môže stáť všetko. Prídu o moc, o nahonobené úplatky obrovských rozmerov, o politický vplyv.
„Ako z čerta urobiť hlupáka“
– Gogoľ sa priznal, že to bolo hlavnou myšlienkou celého jeho života a tvorby.
„Už oddávna sa usilujem len o to, aby sa po mojom diele človek nad čertom do sýtosti nasmial.“
Z listu Ševyriovovi z Neapola, 27. apríla 1847
Zlo všetci vidia vo veľkom porušovaní mravného zákona, v zriedkavých a neobyčajných zločinoch, v šokujúcich rozuzleniach tragédií; Gogoľ prvý uvidel to neviditeľné a najstrašnejšie, to večné zlo nie v tragédii, ale v neprítomnosti všetkého tragického, nie v sile, ale v bezmocnosti, nie v šialených krajnostiach, ale v príliš obozretnom priemere, nie v ostrosti a hĺbke, ale v tuposti a plochosti, v triviálnosti všetkých ľudských citov a myšlienok, nie v tom najväčšom, ale v tom najmenšom. Gogoľ spravil pre mravné rozmery to isté, čo Leibnitz pre matematiku – odhalil niečo ako diferenciálny počet, nekonečne veľký význam nekonečne malých veličín dobra a zla. Prvý pochopil, že čert je to najmenšie, čo sa len v dôsledku našej vlastnej malosti zdá byť mocné. „Nazývam veci,“ hovorí, „priamo menom, čiže čerta nazývam priamo čertom, nedávam mu veľkolepý kostým à la Byron a viem, že chodí vo fraku...“
„Diabol vstúpil do sveta už bez masky: zjavil sa vo svojej pravej podobe.“
Dmitrij Sergejevič Merežkovskij: Gogoľ. Tvorčestvo, žizň i religia.
http://www.vehi.net/merezhkovsky/gogol/01.html
GOGOĽ SA NACHÁDZA V ATÓMOCH. SPISOVATEĽ ATÓMOV. „ČASTICE“, „PRVOTNÉ ŽIVLY ĽUDSKEJ DUŠE“: grobianstvo, afektovanosť, tuposť, chytráctvo. A tak ďalej. Všetko elementárne, plytké. „Bez lístka“ aj „bez kvietkov“. Škaredý suchý strom. Škaredý minerál. Bez života. „Mŕtve duše“. Odtiaľ odrazu taká jeho zrozumiteľnosť. Niekto nepochopí šlabikár. V tom je jeho sila. Jeho „častice“ sa usadili na ruskej hlave a ako čiapka zakryli všetko. Zakryli všetkým oči. Lebo Gogoľ (silou talentu) ju „na nás navliekol“. „Temno v Rusku“.
Ale temno je len pod gogoľovskou čiapkou. Keď sme sa viezli v drožke (v Moskve) Florenski na moje slová: „,Zaujímavé, že Gogoľ vôbec nebol múdry,“ – ožil a povedal: „V tom je jeho sila.“
Vasilij Vasilievič Rozanov: Ruś i Gogol. In: Kronos. Metafizyka, kultura, religia, Nr. 3 (26) / 2013.
Celý svet je proti mne. Mám toho dosť. S mojou hrou si robte, čo chcete. Nechcem sa tým viac zaoberať. Nikto nie je prorokom vo svojej vlasti, opúšťam ju a odchádzam do cudziny.
N. V. Gogoľ
Raz som sa spýtal môjho priateľa a dramatika Roberta Bolesta: či niekedy videl v divadle naozajstný horor. Chvíľu premýšľal a povedal: V divadle neexistuje strašnejší horor, ako: „Čomu sa smejete? – Sebe sa smejete!“
Okamžik hrôzy, keď pochopíš, že to, čo vidíš na pódiu, je Tvoj vlastný príbeh.
Tvoje pocity, Tvoje vady, Tvoje chyby.
Dokonca aj keď vyjdeš z divadla – už navždy bude s Tebou.
Łukasz Kos
V inscenácii sú vo videozázname použité časti divadelných hier N. V. Gogoľa: Odchádzanie z divadla po predstavení novej komédie počas prestávky a Rozuzlenie Revízora ako súčasť predstavenia.
V divadelnej hre N. V. Gogoľa Odchádzanie z divadla po predstavení novej komédie účinkujú:
Dvaja zavalití comme il faut:
Ady Hajdu, člen DAK ´90 od 1994
Marián Labuda, člen DAK ´90 od 2011
Švihácky oblečený sveták:
Miroslav Noga, člen DAK ´90 od 1990
Jeden z vážených a slušne oblečených ľudí:
Matej Landl, člen DAK ´90 od 1990, s niekoľkomesačnou pauzou
Dvaja vychádzajúci diváci:
Juraj Nvota, interný režisér DAK ´90 od 1992
Matej Synak, asistent réžie v divadelnej inscenácii Revízor
Dva zvrchníky:
Pavol Šimun, člen DAK ´90 od 2016
Marián Labuda, člen DAK ´90 od 2011
Dvaja dôstojníci
Sarah Arató, hosťuje v DAK ´90 od 2018
Fany Horváthová, hosťuje v DAK ´90 od 2019
Akýsi neznámy človek a Spisovateľ:
Anna Šišková, členka DAK ´90 od 1992
Juraj Kemka, člen DAK ´90 od 2001
Dvaja iní dôstojníci v úzadí:
Vlado Černý, riaditeľ, člen DAK ´90 od 1990
Ondrej Spišák, umelecký šéf a interný režisér DAK ´90 od 2019
Dvaja diváci:
Boris Farkaš, člen DAK ´90 od 1990
Marta Sládečková, členka DAK ´90 od 1993
Milovníci umenia:
Zita Furková, členka DAK ´90 od 1990, spoluzakladateľka divadla
Andrea Domeová, členka DAK ´90 od 1994
† Zuzana Bakošová-Hlavenková, teatrologička, odborne sledovala DAK ´90 od jeho vzniku, o divadle a jeho členoch napísala viacero kníh
Roman Polák, režisér DAK´90 v rokoch 2005 – 2012
Tomáš Mrekaj, vedúci techniky, spolupracuje s DAK ´90 od 2000 a od 2015 účinkuje ako hosť vo viacerých inscenáciách
Ľudovít Cittel, hosťuje v DAK ´90 od 1992
Pán P a knieža N:
Peter Šimun, člen DAK ´90 od 1993
Pavol Šimun člen DAK ´90 od 2016
Mladé dámy z vyššej spoločnosti:
Rebeka Poláková, členka DAK ´90 od 2009
Zuzana Porubjaková, členka DAK ´90 od 2012
Dámy z vyššej spoločnosti:
Anna Rakovská, členka DAK ´90 od 2019
Daniela Gudabová, hosťuje v DAK ´90 od 2018
Mondénna dáma v sprievode muža:
Zuzana Konečná, členka DAK ´90 od 2010
Łukasz Kos, režisér inscenácie Revízor, prvá spolupráca s DAK ´90
Ľudia s významným postavením:
Marián Miezga, člen DAK ´90 od 2003
Lukáš Latinák, člen DAK ´90 v rokoch 2001 – 2017, od 2018 v divadle hosťuje
Dvaja herci:
Róbert Jakab, člen DAK ´90 od 2005
Daniel Fischer, spolupracuje s DAK ´90 od 2014
a v postave Autora hry:
Łukasz Kos
Vo fragmente divadelnej hre Rozuzlenia Revízora účinkujú Boris Farkaš ako Prvý komik – Michailo Semionovič Ščepkin a ostatní protagonisti Revízora v postavách: Peknučká herečka; Druhý herec; Fiodor Fiodorovič, milovník divadla; Piotr Petrovič, človek veľkého sveta; Semion Semionovič, v istom zmysle človek tiež nie malého sveta; Nikolaj Nikolajevič, človek literatúry, Herci a Herečky.
Foto © Ctibor Bachratý
Upozornenie: V divadelnej inscenácii Revízor používame STROBOSKOP a DYMOSTROJ a na scéne sa FAJČÍ. Inscenácia obsahuje EXPRESÍVNE VÝRAZY.